مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20828 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

وظيفهها، دربارة برادري كه به هيچ وجه حاضر به صله رحم با خواهران و برادرانش نيست، چيست؟

صلهرحم، به معناي ديدار كردن و ديدن خويشاوندان و دوستان است. خداوند متعال در آية يك سورة شريفه نسأ ميفرمايد: وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِي تَسَآءَلُونَ بِهِ وَالاْ ?َرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا; ]و نيز[ از خويشاوندان خود ]يعني قطع ارتباط با آنها[ پرهيز كنيد، زيرا خداوند مراقب شماست. ايجاد رابطه و صلة رحم، هر امري است كه در جهت كمك و حمايت و محبت نسبت به خويشاوندان واقع شود; بنابراين رفت و آمد و ديدن خويشاوندان يكي از موارد آن ميباشد.

امام صادقميفرمايند: پيوند خويشاوندي خويش را حتي با جرعهاي از آب محكم كن و بهترين راه براي خدمت به آنان اين است كه ]لااقل[ از تو آزار و مزاحمتي نبينند.!(سفينةالبحار، ج 1، ص 514.)

كسي كه قطع رحم و پيوند خويشاوندي نمايد، مورد لعنت خدا و دور ماندن از رحمت اوست: فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُواْ فِي الاْ ?َرْضِ وَتُقَطِّعُوَّاْ أَرْحَامَكُمْ # أُوْلَـََّئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ...; (محمّد، 22ـ23) شما كه در زمين فساد ميكنيد و قطع رحم مينماييد مشمول لعنت خدا هستيد و از رحمت او دور.!( ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي، و ديگران، ج 1، ص 156، دارالكتب الاسلامية / دانشنامة قرآن، بهأالدين خرّمشاهي، ج 2، ص 1381، انتشارات دوستان / ديد و بازديد(صلهارحام در اسلام)، محمود ارگاني بهبهاني حائري، نشر پيام مهدي ـ عجلاللهتعاليفرجهالشريف ـ / ارزش پدر و مادر در قرآن و روايات، سيداسماعيل گوهري، نشر نيايش.)

پس هيچچيز نبايد مانع از انجام دادن اين فريضه الهي شود; و تا حدي كه ممكن است نبايد ترك شود، هر چند طرف مقابل قطع رحم كرده باشد; چنانكه پيامبراكرم ميفرمايد: قطع رحم نكن هر چند رحم از تو ببرد.(ميزان الحكمة، ريشهري، حديث شماره 7061.) همچنين در روايتي آمده است: مردي خدمت امام صادقآمد و از بستگان خود شكايت نمود، حضرت به او فرمود: ]آيا در عين حال به آنان نيكي كن![ حضرت فرمود: آيا تو هم ميخواهي مثل آنان باشي و قطع رحم كني؟ اگر چنين كني خداي تعالي نظر لطفش را از همة شما خواهد برداشت.(همان، حديث شماره 7067.) به هر حال وظيفه شما نسبت به برادرتان اين است، هر طوري كه شده، هر چند با يك سلام و يا از طريق تلفن و نامه و... از حال او جويا شويد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.